top of page
Writer's pictureשרית אורן

לא עושיםSWOT בשעה.

Updated: Nov 15, 2021

אל תתפתו לייעוץ עסקי שבונה אתכם SWOT במפגש אחד . קבלו ממני טיפ.

חולשות וחוזקות בעסק

מטרתו של הSWOT היא או ליצור/ לאשרר/ לשפר את המודל העסקי כדי שיחפוף בצורה הטובה ביותר למשאבים העומדים לרשותו, מתאימים ליכולותיו ולדרישות השוק שבסביבתו הוא פועל.

אני משתמשת ב- SWOT עם לקוחותיי כדי להדהד להם את מצב העכשווי על העסק ב- 3 רמות עבודה .

ברמה הפנימית הפונקציונאלית של העסק – העיסוק יהיה בחוזקות ובחולשות בהקשרים מרובים כגון יכולות ניהול, ארגון, ייצור, שיווק, פיתוח מוצר, כ"א ושירות לקוחות .

ברמת השת"פ – באילו מקומות העסק צריך להיות כדי לגדול .

אבל היום אני רוצה לשים דגש דווקא על החלק של ה-SWOT שמבקש לבחון את מצב העסק ביחס לכוחות השוק החיצוניים ולבחון בו הזדמנויות לצד איומים. ישנם 5 כוחות מתחרים שלאורם חשוב לבחון את האיומים וההזדמנויות (מודל פורטר) .

1. פוטנציאל העסקים שאולי כרגע לא מתחרים מולכם אבל יש להם יכולות לעשות זאת, אם הם ירצו. למשל חברות כבלים מסורתיות שנותנות שרותי טלפון ואינטרנט על אותם כבלים שקולטים תוכניות טלוויזיה.

2. החלק היחסי של השוק –מרכיב תחרותי שמושתת על מחיר ההשקעה הראשונית במוצר/עיצובו/פרסום/שיווק ממומן/מאמצי מכירה ישירים/שימור לקוחות.

3. כח המיקוח של הלקוח על איכות המוצר ומחירו למשל כאשר ברור לכם (אבל גם ללקוח) שהכסף לא יבוא ממחירה בבודדים אלא בסיטונאות, כאשר המחיר ללקוח בהחלפת המוצר במוצר חלופי איננו גבוה בשבילו. או כאשר הוא יכול לייצר את המוצר בעצמו . שימו לב שאני לא מדברת רק על C2B אלא גם על B2B .דוג' טובה לכך אפשר למצוא בענף המכוניות שם חברות גדולות כמו פורד, הונדה וכדו' הן הלקוח של ספקי השירות שלהם למרכיבי המוצר הסופי.

4. ומכאן רק טבעי שהכח הבא יהיה כח המיקוח של הספקים (משירותים, עובר דרך כ"א וכלה בחומרי גלם). כח המיקוח שלהם מתעצם כאשר אין להם תחליף, או כשהעסק שלך לא מספיק חשוב להם ברמת הקיום, או כאשר מחיר החלפת הספק עבורך הוא גבוה (והם יודעים זאת). דוג' טובה לכח המיקוח של הספקים היא ספק כמו אינטל.

5. האיום (או ההזדמנות שלך , תלוי מאיזה מאיזה צד מסתכלים על זה) של המוצרים החליפיים שעונים על אותו צורך של הלקוח – הזכרתי אותם בפוסט הקודם שלי .

ישנו עוד כח אחד שאני מוסיפה תמיד ללקוחות שלי כשאנחנו מנתחים איומים והזדמנויות ב- SWOT: והוא הכח המשלים – חברות שהכח שלהם נובע ממוצרים משלימים שמייצרים ערך מוסף למוצר שאתם מספקים. קחו למשל את האפליקציות כדוג' לכח משלים לתעשיית הPC.

כמו שאמרתי יש swot ויש SWOT!

44 views0 comments

Comments


bottom of page